Tijd voor een verhaal.. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bernadette Hoek - WaarBenJij.nu Tijd voor een verhaal.. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bernadette Hoek - WaarBenJij.nu

Tijd voor een verhaal..

Door: Bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

30 Juni 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Het is tijd voor een nieuw verhaal.. en ik heb veel te vertellen.. dus pak gerust een kop koffie erbij:P

Ik was gebleven bij zondag morgen geloof ik..;)
Nou we zijn toen daarna naar het huis van Elana gereden..! En daar waren alle ooms en tantes ook..! We gingen toen met zijn allen eten..! Het was heeeerlijk weer..! wel 22 graden..:D dus lekker in de zon gezeten bij het zwembad..:D
De jongeren zaten aan de ene kant en de ouderen aan de tafel.. het was erg gezellig..! en toen bedacht pieter(de vriend van Elana) dat we het net dat over het zwembad is gespannen voor de kleine kinderen maar eens moesten uitproberen.. Dus heeft hij Josef (neef, die op de grond lag) Ze het zwembad ingerold.. hahaha het net stond alleen niet straks genoeg dus hij werd helemaal nat..! hwhahaha erg leuk..:D
We hebben toen nog even een beetje 'gehangen' met de fam en toen tegen 5 uur gingen zij allemaal langszaam aan naar huis toe..
Toen tegen 6 uur werd mij gemeld dat we om half 7 in de kerk moesten zijn.. haha.. en ik vragen aan de zus of je een broek aanmocht.. en zij zei dat men spijkerbroek goed was.. dus ik zat klaar in men spijkerbroek.. zie ik al die mensen nette zwarte broeken aantrekken.. dus toen nog maar even gauw omgekleed haha blijkt dus dat spijkerbroeken echt niet kan hie in de kerk.. dat is niet netjes genoeg..! (moet je onze kerk zien..! meer dan de helft zit in een spijkerbroek!!)
Daarna gingen ze niet eten ofso.. dus heb toen maar snel een broodje naar binnen gewerkt haha..
's avonds gingen we met zijn allen voetbal kijken want er was de finale van de uefacup oid op..! Tussen USA en Brazilie..! Brazilie het gewonnen met 3-2!!
Toen maar lekker naar bed gegaan!

De volgende dag brak aan..
om 8:30 was ik alweer uit bed..
en rond 10 uur vertrokken we van huis..! WE gingen haar moeder eerst ophalen bij haar pa haar werk.. ! Nou dat doe je niet even..! Pretoria is zo groot dat we minstens 45 min. onderweg waren naar haar pa ze werk..!
En Chaos in het verkeer, niet normaal..!
maargoed.. daarna reden we door naar een molen.. Hierin zit een winkel waar ze veel spullen verkopen uit Nederland..! Er lagen bijvoorbeeld koekjes van AH eigen merk, beschuit van bolletje, curry van euro shopper etc. haha erg grappig om te zien..!
Verder was er niet zo veel te zien!

Toen reden we weer door.. We kwamen langs een dam waar ze waterplanten proberen te kweken boven water omdat ze slecht zijn voor vissen ofzo..?
Maar het was erg mooi daar! Hele mooie bergen enzo..!
mooi blauw water...(trouwens het eerste water wat ik echt gezien heb hier)
toen reden we door tot aan een soort van winkelcentrum..! Daar stond een man met weinig kleren aan, haha.. die had zo'n karretje waar je dan met 2 personen in kon zitten en hij ging je dan trekken haha en zo gingen we een stukje rijden..! Dat was echt heeel erg leuk..! het duurde alleen wel een beetje kort..! MAar erg leuke ervaring..! En je moet wel echt sterk zijn daarvoor..!
Toen was het tijd om te shoppen.. Het winkelcentrum bestaat uit 1 groot gebouw waar allemaal kleine kraampjes in zijn..! Daar verkopen allemaal zwarte mensen zelfgemaakt spulletjes..! Echt heel mooi..! Mooie dingen van kraaltjes, uit hout gesneden dieren, stenen onderzetters en alles..!!
Echt super mooi.. maar het irritante is al die zwarte mensen willen hun spullen verkopen.. dus je kan nog niet rustig even kijken of ze komen al naar je toe van : What do you want, than I can make a good price for you..!
Ze verzinnen die prijzen gewoon waar ze bijstaan haha.. maar dat moet je er nooit voor betalen.. want vaak vragen ze veel te veel.. dan moet jij een bod doen en daar gaan ze vaak uiteindelijk wel mee akkoord..! haha erg leuk.. Elana heeft dat voor mij gedaan.. omdat ze anders dachten dat ik een toerist was en dan vragen zij veel meer, omdat die toeristen niet weten wat veel is en niet..!
Ik heb leuke dingetjes gekocht daar..:D
Toen gingen we daar nog even rondwandelen.. en weer verder rijden..!

Na 2 minuten stopte we alweer want we gingen eten..! Ooh ik had zoiets lekkers gegeten..! dat was een tosti met kip en mayo.. dat klinkt heel vies maar het was erg lekker en er zat ook nog patat bij. en dat voor 17,50 (dat is net 2 euro!! kan je dat voorstellen..??)

Toen gingen we weer verder rijden.. en stopten we bij een plek waar je kan overnachten in ossewagens..!(ik wee tniet of dit ook het nederlandse woord is(A))
DAt was erg grappig om te zien.. daar staan allerlei ossenwagens en daaraanvast een huisje.. en dar is dan een douche en een tafeltje..! Ossenwagen is echt de geschiedenis van Zuid-Afrika..!
Daarna gingen we weer naar huis.. het was een lange rit, want we zaten in de kofferbak.. haha niet echt prettig..:D

Ben vroeg naar bed gegaan want ik ben nog altijd verkouden en kom er maar niet af..:S

De volgende dag, nadat ik 12 uur lang geslapen had.., ben ik dan ook naar de dokter geweest...!
Samen met haar ma..! Ik moest eerst allmaal papieren in vullen enzo.. en toen naar de dokter.. hij was erg aardig..! Maar hij zei dat het wel keelverkouden was.. en niet zo zeer met men longen..;)

Toen moest ik even cash betalen.. en kreeg ik 4 soorten medicijnen voorschrift..!!

Toen even naar apotheek medicijnen ophalen.. is erg duur hier.. nu weer al het geld, had net gistere gepind weer op hahaha..
Nou hopen dat het gaat werken..!

Daarna weer naar huis.. en gingen we eten, dit was voor mij middag eten maar voor hun ontbijt..!! ze eten hier zo laat, snap niet hoe ze dat vol houden...:S
maargoed.. toen gingen we naar het voortrekkemonument..!
Dat is een heel mooi gebouw net buiten Pretoria.. waar de geschiedenis van de ossewagens enzo word uitgelegd, eigelijk eeen soort museum..!
In de muur zitten allemaal afbeelding die uit steen zijn gemaakt, echt tot in de detail..! Zelfs de plooi van de broeken zie je erin terug..!
in het midden is een groot gat en daar zie je een marmere soort kist staan.. daar staat op: ons voor suid-afrika. En daar schijnt elk jaar op 16 december om 12 uur het ligt door een gaatje in het plafond op die kist..! Bijzonder...!

Daarna nog even naar buiten gekeken.. voor THe View over Pretoria..! Erg mooi..!
Daarna nog even naar de andere kant daar is een soort van bunker.. waar je ziet hoe het toen er aan toe ging..! Toen weer naar huis..!

Toen zijn we gaan winkelen met Anneke en Elana..! Erg leuk..:D

En nu zit ik hier.. en gaan we eten..! dus ik moet weer stoppen..!
Morgennacht (3:00) gaan we naar ST. Lucia toe en dan komen we Zondag weer terug..! Ik ben heeeel benieuwd..!! eerst zouden we morgen gaan maar haar pa moet nog werken..!
morgen gaan we naar belangrijke gebouwen enzo kijken dus ik ben benieuwd..! Maar ik akn dus tot en met zondag niks laten horen dan weten jullie dat.. dat ik nog leef..:P haha

Nou dit was het weer..!!

Veel liefde voor jullie!!:D

  • 30 Juni 2009 - 16:23

    Michel:

    Weer een mooi verhaal. Echt leuk dat je ook zo gigantisch veel ziet daar:O met een gewone vakantie kom je op heel veel plekken gewoon niet en nu wel. Veel plezier in St. Lucia en tot na zondag.

  • 30 Juni 2009 - 16:31

    Janieke:

    Wat een leuke verhalen zeg!:D
    En inderdaad zoals Michel zegt: je ziet dan zoveel meer! echt super zo'n belevenis!

    Geniet van St. Lucia meid!

    xx

  • 30 Juni 2009 - 16:32

    Jorieke:

    Woe, kan echt niet wachten op de foto's zeker niet die van alle mooie gebouwen:|
    Seeyousoon!(K)

  • 30 Juni 2009 - 16:58

    Bernadette Hoek:

    Hee Leuk jullie reacties..:D

    Over foto's gesproken.. ik kan niet echt foto's plaatsen.. het internet is niet zo snel en mijn fotos zijn te groot maar ik zal proberen op hyves!

    x

  • 30 Juni 2009 - 17:29

    Henri & Willy:

    Lieve (schoon)zus,

    We zitten even lekker samen te genieten van jou megaverhaal ;)

    Geweldig wat maak jij veel mee, zo'n weblog is alleen al handig voor jezelf dat je je kunt herinneren wat je allemaal hebt beleefd. :-p

    Wij vinden het heerlijk om jou verhalen te lezen en kijken nu alweer uit naar zondagavond! :-d

    Geniet van de dagen in st. Lucia, hopelijk gaat je verjoudheid snel over en reageer je goed op de medicijnen!

    Dikke knuffel van ons vieren!

  • 30 Juni 2009 - 20:44

    Cobie Walsweer:

    Ja, mooi he, het voortrekkers museum. Ook "boven" geweest??
    Heb je al PIE( spreek je uit paai) gegeten, een soort sausijzenbroodje met verschillende vullingen.HEERLIJK!!!!
    En je MOET een keer miliepap gegeten hebben, voor je terug gaat, een warme maispap met vlees enz erbij. erg apart, zal ik maar zeggen!!

  • 30 Juni 2009 - 20:55

    Mama:

    Tjonge wat een mega verhaal, ontzettend gezellig om te lezen. Ik ben net als de anderen erg benieuwd naar de foto's. Het is net een dagboek, leuk voor je omstraks zelf ook weer terug te lezen. Je beleefd wel erg veel. Leuk dat jukkie zo goed met elkaar op kunnen schieten.
    Nou meid geniet in St Lucia, ik zal je verhalen missen tot zondag, het lijkt zo net of je heel dicht bij bent groetjes maar weer en een dikke kusxxxxxxxxx

  • 30 Juni 2009 - 22:12

    Papa:

    he Bernadette.
    Leuk verslag van je belevenissen zeg. We blijven zo mooi op de hoogte van alles. Heel veel plezier in ST Lucia en ik zie al weer uit naar je volgende verslag.
    Veel liefde voor je!
    Pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Bernadette

Actief sinds 18 Juni 2008
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 6729

Voorgaande reizen:

23 Juni 2009 - 08 Juli 2009

Mijn reis naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: